Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε ...μετ’ εμποδίων κατάρτιση νέων με ειδικές ανάγκες - Λαός Του Αλμυρού

Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε …μετ’ εμποδίων κατάρτιση νέων με ειδικές ανάγκες

Σήμερα, Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου, η εκδήλωση του Ειδικού Σχολείου Αλμυρού – Διαβάστε την πρόσκληση

Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αλμυρού, ιδρύθηκε το 2004. Τα πρώτα χρόνια φιλοξενήθηκε σε κάποιες από τις αίθουσες του ΕΠ.ΑΛ., ενώ εδώ και τρία χρόνια στεγάζεται στο κτίριο της οδού Φιλελλήνων, πίσω από το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο.

Ο κ. Λάμπρος Μορφακίδης, που από το 2005 είναι καθηγητής -με την ειδικότητα του τεχνολόγου γεωπόνου- και για δεύτερη χρονιά διευθυντής του Ειδικού Εργαστηρίου, μας ξενάγησε στις αίθουσες και τους άλλους χώρους του, και μας μίλησε για τα μαθήματα, τις δραστηριότητες των μαθητών, τη σημασία της ύπαρξης ενός τέτοιου εκπαιδευτικού ιδρύματος, καθώς και για τα αρκετά προβλήματα που επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας του.

 

Μουσική εκδήλωση

«Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ανήκει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα μαθήματα που διδάσκονται στο εξάωρο καθημερινό πρόγραμμα είναι ανάλογα με του Γυμνασίου, εκτός από εκείνα που αφορούν τις ειδικότητες, και η φοίτηση μπορεί να διαρκέσει από πέντε έως οκτώ χρόνια. Μετά την πάροδο των πέντε ετών, τριμελής επιτροπή, αποτελούμενη από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και τον διευθυντή του σχολείου, εξετάζει αν ο μαθητής μπορεί να αποφοιτήσει ή αν χρειάζεται να συνεχίσει τη φοίτησή του.

Διάλειμμα και πρόγευμα στο προαύλιο του σχολείου

Απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση του Ειδικού Εργαστηρίου είναι η ολοκλήρωση του κύκλου της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είτε στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, είτε σε Δημοτικό Σχολείο κανονικής φοίτησης, είτε στο τμήμα ένταξης για παιδιά με ειδικές ανάγκες, που διαθέτουν ορισμένα σχολεία.

Στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο μπορούν να φοιτήσουν παιδιά ηλικίας μέχρι 15 ετών, ενώ στο Ειδικό Εργαστήριο παιδιά από 16 ετών και ενήλικες έως 28 ετών, με κάποιες εξαιρέσεις που αφορούν μεγαλύτερες ηλικίες, οι οποίες  γίνονται τα πρώτα χρόνια λειτουργίας ενός ανάλογου εκπαιδευτικού ιδρύματος.

Εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου στο Ειδικό Σχολείο

Το απολυτήριο είναι ισάξιο με το αντίστοιχο του Γυμνασίου, ενώ οι μαθητές αποκτούν και ένα επιπλέον εφόδιο, που είναι το πτυχίο για την εξειδίκευσή τους στην Κηπουρική – Ανθοκομία ή την Κεραμική τέχνη, ανάλογα με την απόδοση και την εξέλιξή τους.

Το πτυχίο αυτό τους παρέχει τα εφόδια και τη δυνατότητα να καλύψουν κάποιες θέσεις εργασίας σε Δήμους και άλλες Υπηρεσίες, που προβλέπονται από το Νόμο για άτομα με ειδικές ανάγκες, όπως π.χ. η διεύθυνση πρασίνου, όμως η γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας δυστυχώς δεν συνηγορεί στην εφαρμογή της συγκεκριμένης νομοθεσίας.

Παρέλαση από τα παιδιά του Ε.Ε.Ε.ΕΚ.

Σύμφωνα με επίσημες έρευνες, υπάρχουν 650 περίπου εκατομμύρια άτομα με ειδικές ανάγκες παγκοσμίως, το 80% των οποίων δεν εργάζονται.

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που δυσκολεύουν τη σωστή λειτουργία του εκπαιδευτηρίου είναι η έλλειψη χώρου. Οι τρεις διαθέσιμες αίθουσες δεν επαρκούν για την εφαρμογή του κανονικού προγράμματος, καθώς χρειάζονται τουλάχιστον δέκα, με αποτέλεσμα να καθίσταται υποχρεωτική η συνδιδασκαλία σε αρκετές περιπτώσεις. Εμφανής είναι και η έλλειψη χώρων για τα διαλείμματα και το πρόγευμα των μαθητών, τουλάχιστον κατά τους χειμερινούς μήνες, καθώς και για τα γραφεία των καθηγητών. Η διοργάνωση εκδηλώσεων γίνεται πάντα σε συνεργασία με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, που διαθέτει τον κατάλληλο χώρο, και φέτος μας παραχώρησε δύο αίθουσες, για την κάλυψη ορισμένων από τις ανάγκες διδασκαλίας.

Φύτευση στο χώρο του θερμοκηπίου του Ε.Ε.Ε.ΕΚ.

Εξίσου σημαντικό είναι το πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των κατηγοριών. Από καθηγητές Γενικής Παιδείας διαθέτουμε φιλόλογο, δασκάλα ειδικής αγωγής, κοινωνικής εργασίας, κοινωνιολόγο, μουσικό και γυμνάστρια, ενώ από τις ειδικότητες, τέσσερις τεχνολόγους γεωπόνους και καθηγήτρια καλλιτεχνικών – κεραμικής τέχνης. Εκτός από τους εκπαιδευτικούς, προβλέπεται βοηθητικό προσωπικό, καθώς και ειδικό επιστημονικό προσωπικό αποτελούμενο από ειδικότητες ψυχολόγου, λογοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή, μουσικοθεραπευτή, κ.ά., θέσεις οι οποίες δεν καλύπτονται.

Ιδιαίτερες δυσκολίες δημιουργεί το γεγονός ότι φέτος δεν υπάρχει ψυχολόγος, παρά μόνο κοινωνική λειτουργός, δύο μέρες την εβδομάδα, χρόνος που όμως δεν επαρκεί. Οι δύο αυτές ειδικότητες είναι απαραίτητες και θα έπρεπε να καλύπτονται από τις πρώτες σε κάθε εκπαιδευτήριο, καθώς αναλαμβάνουν το ιδιαίτερο κομμάτι της διοργάνωσης ατομικών συνεδριών με τους μαθητές για την ανακάλυψη των προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίζουν στο χώρο του σπιτιού, του σχολείου ή της γενικότερης συναναστροφής τους. Επικοινωνούν, επίσης, και συνεργάζονται με τους γονείς για τη διευκόλυνση κατανόησης της συμπεριφοράς των μαθητών, την ενημέρωση σχετικά με τη φαρμακευτική αγωγή που πρέπει να ακολουθούν, και άλλα σημαντικά θέματα. Πέρυσι, που διαθέταμε και τις δύο αυτές ειδικότητες έγινε πολύ καλή δουλειά, η οποία είχε εμφανή αποτελέσματα στους εκπαιδευόμενους.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Στυλίδας του Ε.Ε.Ε.ΕΚ.

Για το τμήμα των κεραμικών χρειάζονται τέσσερις διδάσκοντες ενώ διαθέτουμε μόνο μία εκπαιδεύτρια, και, προκειμένου να μην αποκλείσουμε από το μάθημα αυτό κανένα από τα παιδιά, αναγκαστικά χρησιμοποιείται κάποιος εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας ως βοηθός και επιτηρητής.

Οι ανάγκες του μουσικού τμήματος καλύπτονται από δύο καθηγήτριες μουσικής, προκειμένου να συμπληρωθούν οι προβλεπόμενες ώρες. Στα παιδιά αρέσει πολύ το μάθημα αυτό. Μαθαίνουν νότες και τραγούδια, ενώ εξασκούνται στα λιγοστά όργανα που διαθέτει το σχολείο, τα οποία είναι ένα αρμόνιο, ένα μεταλλόφωνο και διάφορα άλλα κρουστά, όπως τύμπανα, μαράκες κτλ. Μέσα από το τμήμα αυτό δημιουργήθηκε χορωδία και μουσικό σχήμα που συμμετέχουν σε διάφορες εκδηλώσεις. Ο μαθητής Παναγιώτης Μπαγλατζής είναι ο ντράμερ του συγκροτήματος «Αερικά», που αποτελείται από άτομα με ειδικές ανάγκες από όλη την Ελλάδα. Στο συγκρότημα αυτό ανήκει το τραγούδι: «Γέφυρες χτίζουμε, φράγματα γκρεμίζουμε», ενώ χαρακτηριστική ήταν η συμμετοχή του στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Εκπαίδευση στο κλάδεμα της ελιάς

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, εκτός από τους προβλεπόμενους περιπάτους, το Σχολείο πραγματοποιεί δύο ημερήσιες εκδρομές και συμμετέχει σε δύο – τρία προγράμματα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, τα οποία περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές επισκέψεις, συνεργασία με τους τοπικούς Φορείς, καθώς και βιωματικές δραστηριότητες.

Δυστυχώς τα κονδύλια που αφορούν την εκπαίδευση, σε όλες τις μορφές της, έχουν μειωθεί δραματικά, γεγονός που μας αναγκάζει να πορευόμαστε με ότι μας αναλογεί υπό την παρούσα κατάσταση, λαμβάνοντας όμως υπόψιν ότι η κατανομή είναι σε πολλές περιπτώσεις άνιση, εφόσον σχετίζεται και με τον αριθμό των μαθητών. Στο Ειδικό Εργαστήριο αυτή τη στιγμή φοιτούν 20 άτομα. Είναι αρκετοί οι γονείς που δυσκολεύονται να φέρουν τα παιδιά τους και προτιμούν να τα στέλνουν σε κανονικά σχολεία, με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να «χάνονται» μέσα στα άλλα, ιδιαίτερα όταν δεν υπάρχει ανάλογο τμήμα ένταξης.

Στην πόλη του Βόλου, λειτουργεί το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών Μαγνησίας (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.), που είναι αποκεντρωμένη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία, αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, υπάγεται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και έχει ως σκοπό την προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και ιδιαίτερα εκείνων που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εκεί μπορεί να διαπιστωθεί αν κάποιο παιδί μπορεί να φοιτήσει σε κανονικό σχολείο ή πρέπει να φοιτήσει σε ένα αντίστοιχο ειδικής αγωγής. Προσπαθούμε να πείσουμε τους γονείς ότι το να έχουν ένα παιδί με ειδικές ανάγκες δεν είναι ούτε κακό, ούτε κατακριτέο, αλλά ο φόβος του κοινωνικού περίγυρου διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο, και μας οδηγεί στο δυσάρεστο συμπέρασμα ότι δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Στο Βόλο λειτουργεί, επίσης, ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής, για παιδιά που βρίσκονται σε σχετικά καλή κατάσταση. Το Ειδικό Εργαστήριο της πόλης μας φιλοξενεί παιδιά από τον Αλμυρό, την Ευξεινούπολη, το Νεοχωράκι, την Αγία Τριάδα, το Αχίλλειο, το Ριζόμυλο, το Βελεστίνο και τη Νέα Αγχίαλο. Τα παιδιά των πιο απομακρυσμένων περιοχών μεταφέρονται με ταξί που μισθώνονται από την Περιφέρεια. Με τη μείωση των κομίστρων κατά 17%, και την παράλληλη αύξηση του πετρελαίου, δημιουργήθηκαν εύλογα προβλήματα και στο θέμα αυτό. Μετά από σχετική νύξη που έγινε στο Δήμο και τη δήλωση αδυναμίας για βοήθεια από την πλευρά του, ανέλαβαν την κάλυψη της διαφοράς του κόστους που προέκυψε οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα Ειδικά Σχολεία.

Τα παιδιά από τον Αλμυρό και την Ευξεινούπολη μεταφέρονται με το σχολικό λεωφορείο που έχει παραχωρήσει στα σχολεία αυτά ο Σύλλογος ΑμεΑ «ΣΤΟΡΓΗ», για την εξυπηρέτηση των αναγκών της μεταφοράς των μαθητών τους. Φέτος, από την αρχή της χρονιάς, δεν υπάρχει οδηγός ούτε συνοδός, παρά το γεγονός ότι έγινε η προκήρυξη των θέσεων, καθώς ακόμα εκκρεμεί η σχετική απόφαση. Το πρόβλημα αυτό λύθηκε προσωρινά μέσω της Περιφέρειας, σε συνεννόηση με την 111 Πτέρυγα Μάχης, η οποία διέθεσε δύο άτομα προκειμένου να μπορεί να κινηθεί το σχολικό λεωφορείο.

Η χρηματοδότηση, τόσο από πλευράς κράτους όσο και Δημοτικής Αρχής, των αξιόλογων δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται στο χώρο του Ειδικού Εργαστηρίου, δεν επαρκεί. Από τα έσοδα των εκδηλώσεων καταφέραμε να φτιάξουμε το θερμοκήπιο, όπου γίνεται η φύτευση  πολλών και διαφόρων λουλουδιών και φυτών, ενώ τον τελευταίο καιρό καλλιεργούνται και μανιτάρια. Στις αρχές της άνοιξης τα φυτώρια αυτά είναι έτοιμα να καλύψουν όλες τις ανάγκες του Δήμου και προσφέρονται αφιλοκερδώς, όμως ακόμα και σ’ αυτό το θέμα το μόνο που εισπράττουμε είναι η αδιαφορία, τη στιγμή που δαπανώνται μεγάλα ποσά για το συγκεκριμένο σκοπό. Προκειμένου να μην πάει χαμένος ο κόπος των παιδιών, αλλά και για τα ευαίσθητα θέματα της κοινωνικοποίησης, της συναναστροφής και της εξοικείωσης με τις συναλλαγές, αναγκαζόμαστε να βγαίνουμε στη λαϊκή, εν γνώσει των Δημοτικών Αρχών, για να πουλήσουμε τα φυτώρια αυτά σε ενδεικτικές τιμές. Όποιος επιθυμεί, μπορεί να επισκεφθεί το Ειδικό Εργαστήριο τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, προκειμένου να προμηθευτεί κάθε λογής λουλούδια και άλλα φυτά.

Όσον αφορά τα κεραμικά έργα, αυτά εξαντλούνται σε κάθε εκδήλωση, και, μάλιστα, τα παιδιά δέχονται παραγγελίες.

Όπως λέει κάποιο ρητό, «ο πολιτισμός μιας χώρας φαίνεται από το πώς οι πολίτες συμπεριφέρονται στους ηλικιωμένους και στα ζώα». Δεν θα ήταν κακό να προσθέσουμε: «και στους συνανθρώπους με ειδικές ανάγκες».

 

Η 3η Δεκεμβρίου καθιερώθηκε από το 1992 να εορτάζεται ως Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία, επειδή εκείνη την ημέρα η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε το Πρόγραμμα δράσης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, με την ελπίδα να δίνει την ευκαιρία στις κυβερνήσεις, στους οργανισμούς, στις κοινωνίες και στους πολίτες, να εστιάσουν την προσοχή τους στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ανθρώπων αυτών.

Δέσποινα Κοτζιαπαναγιώτου

ΠΡΟΚΛΗΣΗ

Την Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ειδικού Σχολείου Αλμυρού και ώρα 17:30, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση για τον εορτασμό της Παγκόσμιας ημέρας ατόμων με αναπηρία.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει:

– Καλωσόρισμα από τον κ. Σάββα Ευαγγέλου, Δ/ντή του Ειδικού Σχολείου Αλμυρού.

– Ομιλία του προέδρου του Συλλόγου Τυφλών Ν. Μαγνησίας «Μάτι» κ. Λάμπρου Παρασκευά, με θέμα: Πρακτικές εξάσκησης διαβίωσης των τυφλών ατόμων.

– Καλωσόρισμα από την Πρόεδρο του Συλλόγου ΑμεΑ «ΣΤΟΡΓΗ» κ. Νίκη Τσάκαλου.

– Ομιλία του Δ/ντη του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Αλμυρού κ. Μορφακίδη Λάμπρου για τα δικαιώματα των ΑμεΑ.

– Παρουσίαση της λειτουργίας του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Αλμυρού από τους μαθητές και το Δ/ντή τους.

– Η εκδήλωση θα κλείσει με το χριστουγεννιάτικο Βazaar με δημιουργίες των μαθητών του Ειδικού Σχολείου Αλμυρού, Ειδικού Νηπιαγωγείου Αλμυρού, του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Αλμυρού και του Συλλόγου ΑμεΑ «ΣΤΟΡΓΗ».








Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

triantopoulos
Παρακαλούμε κοινοποιήστε το λινκ.