Δ. Κολυνδρίνη: «Τα ποσά της Πολιτικής Συνοχής είναι απτά έργα που αγγίζουν την καθημερινότητα όλων μας»





Συνέντευξη με την Αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας Δωροθέα Κολυνδρίνη για τα έργα στο νομό μας που έγιναν με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και την ένταξη της μελέτης του δρόμου Μικροθήβες-Μπουρμπουλήθρα στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας (#cohesionGR, #euractivGR, #GRcohesion)

Ακόμη ένα σημαντικό έργο στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και συγκεκριμένα στα όρια της περιφερειακής ενότητας Μαγνησίας θα γίνει με πόρους των προγραμμάτων της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προσφάτως, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020 η μελέτη για τη βελτίωση του οδικού τμήματος από τον ανισόπεδο κόμβο Μικροθηβών έως την Μπουρμπουλήθρα, δηλαδή την είσοδο του πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου.

Πρόκειται για ένα έργο στα όρια των Δημοτικών Ενοτήτων Βόλου και Νέας Αγχιάλου, του οποίου η μελέτη  έχει δημοπρατηθεί με  προϋπολογισμό 1.182.924,78 ευρώ και έχει ήδη υπογραφεί σύμβαση, ενώ με τη νέα απόφαση ένταξης, η χρηματοδότησή της συνεχίζεται από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020.

Είναι ένα μεγάλο κομμάτι δρόμου που δίνει πρόσβαση σε στρατηγικά σημεία του νομού μας. Αποτελεί σύνδεση της Εθνικής Οδού με τον ΠΑΘΕ στον κόμβο Μικροθηβών, την κύρια είσοδο για τον Βόλο για κάποιον που «ανεβαίνει» από την Αθήνα. Επίσης οδηγεί σε παραλιακό μέτωπο αρκετών χιλιομέτρων, στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου που αποτελεί τον αερολιμένα της Κεντρικής Ελλάδος, με πρόσβαση σε μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις που βρίσκονται στην περιοχή της επαρχίας του Αλμυρού. Επομένως ο οδικός άξονας χαρακτηρίζεται από υψηλό αριθμό καθημερινών μετακινήσεων οικιστών του Δήμου Βόλου, εξυπηρετεί σημαντικό φόρτο οχημάτων από και προς Αθήνα με σημαντικό ποσοστό βαρέων, αποτελεί τη σύνδεση του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου και του λιμένα του Βόλου και διατρέχει παραθεριστικούς οικισμούς και παρόδια δόμηση εγκαταστάσεων εμπορικού και βιοτεχνικού χαρακτήρα με πρόσβαση στην υφιστάμενη οδό που επιβάλλει την κατασκευή παράπλευρης οδού.

Για το έργο αυτό και γενικότερα τις χρηματοδοτήσεις της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή μας, ζητήσαμε την άποψη της Αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας κας Δωροθέας Κολυνδρίνη.

-Κα Κολυνδρίνη, η μελέτη για τη βελτίωση του τμήματος Μικροθήβες-Μπουρμπουλήθρα προσφάτως εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας. Τί ακριβώς περιλαμβάνει το έργο; Πότε αναμένεται να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί;

Το τμήμα του δρόμο από τις Μικροθήβες έως την Μπουρμπουλήθρα αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της Περιφερειακής Αρχής και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που αυτό το έργο επιτέλους ξεκινάει με την εκπόνηση της μελέτης. Ο συγκεκριμένος δόμος αποτελεί χωρική ενότητα του παράκτιου χώρου της Περιφέρειας, έχουν αναπτυχθεί οικισμοί, με πλείστες κατοικίες (πρώτη και παραθεριστική) μέχρι τη Ν. Αγχίαλο, καθώς και μεγάλες βιομηχανικές μονάδες (ΑΓΕΤ, ΣΙΔΕΝΟΡ, Μύλοι Λούλη) με τις αντίστοιχες λιμενικές εγκαταστάσεις, το Αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου. Επιπλέον αποτελεί την κύρια δίοδο του Βόλου με την Αθήνα και τη σύνδεση της Ε.Ο. 30 με την Π.Ε.Ο.1 στον κόμβο Μικροθηβών. Είναι χαρακτηριστικός ο υψηλός αριθμός καθημερινών μετακινήσεων οικιστών του Δήμου Βόλου, ο σημαντικός φόρτος οχημάτων από και προς Αθήνα με σημαντικό ποσοστό βαρέων και η σύνδεση του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου και του λιμένα του Βόλου, καθώς και η σύνδεση με παραθεριστικούς οικισμούς και παρόδια δόμηση εγκαταστάσεων εμπορικού και βιοτεχνικού χαρακτήρα με πρόσβαση στην υφιστάμενη που επιβάλλει την κατασκευή παράπλευρης οδού. Στην κύρια αρτηρία θα μελετηθεί εκ νέου η σήμανση και ασφάλισή της, με στόχο να γίνει «κλειστή» με την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας στα ερείσματα, ώστε να αποφεύγονται οι αριστερές στροφές και οι συμβολές οδών, πρόβλημα της υφιστάμενης κατάστασης της οδού, ενώ η σύνδεση των παρακείμενων ιδιοκτησιών θα γίνεται με την αρτηρία μέσω παραπλεύρου δικτύου και κόμβων.

-Προβλέπεται η δημιουργία πέντε ισόπεδων κόμβων. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για την οδική ασφάλεια, ειδικότερα σε αυτόν τον δρόμο με τη μεγάλη κυκλοφορία που αποτελεί είσοδο για την πόλη του Βόλου και συχνά-πυκνά παρατηρούνται δυστυχήματα;

Πράγματι, προβλέπεται η δημιουργία πέντε ισόπεδων κόμβων προκειμένου να εξυπηρετούνται οι οικισμοί από τους οποίους διέρχεται ο δρόμος, προκειμένου να «κλείσει» το υπόλοιπο τμήμα του και να μην μπορεί κάποιο όχημα να εξέλθει σε οποιοδήποτε σημείο της οδού. Με τον τρόπο αυτό ασφαλίζουμε την κυκλοφορία και μειώνουμε πολύ τις πιθανότητες ατυχήματος. Δυστυχώς τις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει εκατοντάδες ατυχήματα στο συγκεκριμένο δρόμο, πολλές φορές και μοιραία, γεγονός που μας προβληματίζει και για το λόγο αυτό θέλουμε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν το έργο. Οι χαμηλές ταχύτητες εντός της πόλης και του περιαστικού ιστού έχουν γίνει πιο επίκαιρες και κρίσιμες από ποτέ, με βασικό σκοπό να προλαμβάνουμε την απώλεια των ανθρώπινων ζωών. Από την πλευρά της η Περιφέρεια Θεσσαλίας προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να υλοποιεί οδικά έργα με κύριο σκοπό την οδική ασφάλεια και την βιώσιμη κινητικότητα. Το οδικό δίκτυο της Μαγνησίας είναι ποικιλόμορφο τόσο ορεινό όσο και πεδινό, με δεκάδες αστικές περιοχές, ενώ το παζλ της οδοποιίας συμπληρώνεται από το οδικό δίκτυο των τριών νησιών των Β. Σποράδων. Το οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς μας, συμπεριλαμβανομένων των Σποράδων, έχει συνολικό μήκος 1.200 χλμ! Επιγραμματικά σας αναφέρω ότι σε ετήσια βάση πραγματοποιούμε εργασίες ασφαλτόστρωσης σε όλο το νομό, καθώς και καθαρισμού των φρεατίων και των ερεισμάτων όλου του επαρχιακού οδικού δικτύου αρμοδιότητας της Π.Ε. Μαγνησίας. Παράλληλα, όπου κρίνεται απαραίτητο κατασκευάζονται νέα φρεάτια, τοποθετούνται συστήματα αναχαίτισης οχημάτων και πραγματοποιείται κοπή χόρτων. Επίσης σε ετήσια βάση η Περιφέρεια Θεσσαλίας διασφαλίζοντας την ασφαλή μετακίνηση και επικοινωνία των ανθρώπινων κοινοτήτων υλοποιεί τη διαγράμμιση στο οδικό δίκτυο, ενώ σε ιδιαίτερα κρίσιμα σημεία έχουν τοποθετηθεί ανακλαστήρες οδοστρώματος μάτια γάτας, τα οποία μέσω οπτικής και ακουστικής ειδοποίησης (όταν πατηθούν παράγουν κραδασμό), προειδοποιούν τους διερχόμενους οδηγούς για την επικινδυνότητα του σημείου όπου έχουν τοποθετηθεί. Με την κατασκευή των πέντε κόμβων, τον εκσυγχρονισμό του δρόμου Μικροθήβες-Μπορμπουλήθρα και τις παράπλευρες οδούς θεωρούμε ότι ομαλοποιείται και εκσυγχρονίζεται το συγκεκριμένο τμήμα, ο Βόλος αποκτά μία δεύτερη απόλυτα ασφαλή είσοδο και τελειοποιούμε τα δεδομένα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.

-Με αφορμή τα 40 χρόνια της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο τέλος Ιουνίου θα γίνουν εκδηλώσεις ενημέρωσης του κοινού σε Σκιάθο και Βόλο. Πόσο σημαντικό είναι το αποτύπωμα που έχει αφήσει η Πολιτική Συνοχής με τα έργα που χρηματοδοτεί στη Μαγνησία;

Η Πολιτική Συνοχής αποτέλεσε διαχρονικά το κύριο εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των περιφερειακών ανισοτήτων και την ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας στις ευρωπαϊκές περιφέρειες. Η περιοχή της Θεσσαλίας και συγκεκριμένα η Μαγνησία ωφελήθηκε πολλαπλώς από τους πόρους της πολιτικής συνοχής. Με την αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων αναβαθμίσαμε τις υποδομές μας, εκσυγχρονίσαμε την δημόσια διοίκηση, ενισχύσαμε τις κοινωνικές δομές και στηρίξαμε μεγάλο αριθμό επιχειρηματικών σχεδίων. Η προσχώρηση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταμόρφωσε κυριολεκτικά τη χώρα και άλλαξε το πρόσωπο της Θεσσαλίας με εμβληματικά συγχρηματοδοτούμενα έργα.

-Πώς αυτά τα έργα, μεταξύ των οποίων ορισμένα σημαντικά είναι στην επαρχία Αλμυρού όπως τα καταδυτικά πάρκα σε Νηές κι Αμαλιάπολη, επηρεάζουν τη ζωή των κατοίκων και αναβαθμίζουν την περιοχή μας;

Σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς προχωρούμε συγκροτημένα και με στοχευμένα στην υλοποίηση έργων που αλλάζουν και βελτιώνουν την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής. Σημειώνω τα έργα αποκατάστασης στο οδικό δίκτυο της περιοχής αρμοδιότητας Περιφέρειας Θεσσαλίας από τις ζημιές που προκλήθηκαν από την θεομηνία ΙΑΝΟΣ, την οριοθέτηση ρεμάτων και η συντήρηση υδατορεμάτων, την κατασκευή κυκλικών κόμβων, την κατασκευή κερκίδων στο αθλητικό κέντρο Σούρπης, την αντικατάσταση χλοοτάπητα και την κατασκευή αρδευτικού δικτύου γηπέδων Δήμου Αλμυρού, την ενεργειακή αναβάθμιση του ΕΠΑΛ Αλμυρού, την αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης Αλμυρού, τα έργα αγροτικής και εσωτερικής οδοποιίας, τον περιφερειακό δρόμο Αλμυρού, την είσοδο Αλμυρού, το αλιευτικό καταφύγιο Αγ. Γιάννη, τις διαβάσεις Ξηριά, κ.ά.

Όσων αφορά τα καταδυτικά πάρκα σε Νηές και Αμαλιάπολη πρέπει να σημειώσουμε ότι αναφερόμαστε σε ένα έργο που ενδεχομένως να αλλάξει όλη την εικόνα όλης της περιοχής και ευρύτερα της Μαγνησίας. Ο βασικός στόχος του συγκεκριμένου έργου είναι η ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού στην περιοχή. Βλέπετε ήδη την απήχηση που έχει το αντίστοιχο πάρκο της Αλοννήσου που αρχίζει και προσελκύει κόσμο από όλο τον κόσμο. Πιστεύω ότι με την δημιουργία των καταδυτικών πάρκων στον Παγασητικό θα δοθεί τεράστια ανάπτυξη στην περιοχή, ο Αλμυρός θα γίνει πόλος έλξης για ένα διαφορετικό κοινό τουριστών, ενώ ταυτόχρονα θα με το πρωτοποριακό αυτό τουριστικό προϊόν θα αναβαθμιστεί τουριστικά όλη περιοχή και θα αποτελέσει έναν από τους πλέον δημοφιλείς καταδυτικούς προορισμούς παγκοσμίως.

-Πόσο έχει αλλάξει η Μαγνησία και γενικότερα η Θεσσαλία με τους πόρους της Πολιτικής Συνοχής;

Με τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη Θεσσαλία πραγματοποιήθηκαν την τελευταία δεκαετία περισσότερα από 5.200 έργα συνολικού προϋπολογισμού 5,7 δις ευρώ. Έργα στα οποία διεισδύουν οι επιθυμίες των ανθρώπων,  στηρίζουν και δημιουργούν θέσεις εργασίας, βελτιώνουν την καθημερινότητα  και φέρνουν άμεσο όφελος και προστιθέμενη αξία   στην πραγματική, τοπική οικονομία. Μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα ανοίξαμε νέους δρόμους στη σύγχρονη εποχή. Επαναδημιουργήσαμε τη λίμνη Κάρλα, το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο στην Ευρώπη. Αποδώσαμε στην ανθρωπότητα το  πρώτο και  μοναδικό υποθαλάσσιο μουσείο στη  χώρα στην Περιστέρα της Αλοννήσου. Προχωράμε, πρώτοι σε όλη την Ελλάδα, στην ηλεκτροκίνηση του θεσσαλικού σιδηροδρόμου. Κατασκευάσαμε δεκάδες σύγχρονα, ασφαλή και λειτουργικά σχολεία. Από το πρόγραμμα των Αστικών Αναπλάσεων επενδύουμε πάνω από 80 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των 4 μεγάλων αστικών κέντρων αλλά και μικρότερων οικισμών. Ολοκληρώσαμε έργα πόσιμου νερού παντού. Όλοι οι οικισμοί άνω των 2.000 κατοίκων αποκτούν βιολογικό καθαρισμό, μαζί με οικολογικά ευαίσθητες και τουριστικές περιοχές στα νησιά μας. Προχωράμε στη μετατροπή των ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Σχεδιάσαμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Πολιτισμού εντάσσοντας περισσότερα από 25 νέα έργα. Ολοκληρώνουμε μεγάλα έργα υποδομών, συνδέοντας τις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Θεσσαλίας με σύγχρονο και λειτουργικό οδικό δίκτυο για ασφαλή μετακίνηση. Στηρίζουμε τους ανθρώπους της παραγωγής για τον εκσυγχρονισμό των καλλιεργειών τους. Κατασκευάσαμε μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα: στο Μέγα ποταμό, στον Ξηριά στο Βόλο, στην Κάρλα και στον Πηνειό. Περισσότερα από 180 εκατομμύρια ευρώ είναι ο προϋπολογισμός των δράσεων στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για την προώθηση της απασχόλησης, την κοινωνική ένταξη ομάδων, την μεταφορά των μαθητών, την στήριξη των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα,  την επισιτιστική και βασική υλική συνδρομή χιλιάδες πολίτες. Στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα με πάνω από 210 εκατ. ευρώ, ενισχύουμε με το πρόγραμμα ΑΝΑΣΑ το κεφάλαιο κίνησης μικρών επιχειρήσεων. Χρηματοδοτούμε την ενεργειακή αναβάθμιση 86 δημόσιων κτιρίων και συμμετέχουμε σε  περισσότερα από τριάντα ευρωπαϊκά προγράμματα με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.

Τα ποσά της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι μόνο ποσά που εισρέουν, αλλά απτά έργα που αγγίζουν την καθημερινότητα όλων μας. Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ευρώπη έχει αποδείξει σε περιόδους που  η κοινωνία βρίσκεται σε δύσκολη θέση ότι μπορεί να είναι ευέλικτη. Το 2015, εν μέσω οικονομικής κρίσης, διεκδικήσαμε να αλλάξει η αρχιτεκτονική χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών  προγραμμάτων στην Ελλάδα και  μετά από μεγάλη πίεση το καταφέραμε. Στην περίοδο δε της πανδημίας, η Ευρώπη προσαρμόστηκε αναδιαμορφώνοντας τα προγράμματα της και ενεργοποιώντας νέα πρωτόγνωρα χρηματοδοτικά εργαλεία.





Παρακαλούμε κοινοποιήστε το λινκ.